وبلاگ شخصی فرحناز شیخ بهائی

1

چکیده

 این پژوهش مسئلة زمان‌بندی در زنجیرة تأمین دو مرحله‌ای را بررسی می‌کند. مرحلة اول شامل تأمین‌کنندگان، مرحلة دوم شامل ناوگان حمل‌ونقل کالاها به یک شرکت تولیدکنندة محصولات نهایی است. هدف تخصیص سفارش‌ها به تأمین‌کنندگان، تعیین توالی تولید در تأمین‌کنندگان، تخصیص سفارش‌ها به وسایل نقلیه و تعیین اولویت حمل سفارش‌ها از طریق وسایل نقلیه به‌منظور کمینه‌کردن مجموع زمان‌های پردازش و حمل است. این مسئله تاکنون در ادبیات موضوع بررسی نشده است. ابتدا مدل ریاضی به‌صورت برنامه‌ریزی عدد صحیح مختلط ارائه می‌شود. به‌منظور حل مسئله، یک الگوریتم فرا ابتکاری ترکیبی ارائه می‌شود که تلفیق جدیدی از الگوریتم‌های ژنتیک و شبیه‌سازی تبرید را درنظر می‌گیرد. الگوریتم به‌منظور ارزیابی کیفیت با یکی از الگوریتم‌های مطرح‌شده در ادبیات موضوع، الگوریتم ژنتیک و الگوریتم شبیه‌سازی تبرید به‌صورت مجزا مقایسه می‌شود. مقایسة نتایج نهایی محاسبات الگوریتم‌ها بیانگر برتری الگوریتم تلفیقی در مقایسه با الگوریتم‌های مورد مقایسه است.

کلیدواژه ها

الگوریتم ژنتیک؛ الگوریتم شبیه‌سازی تبرید؛ برنامه‌ریزی حمل‌ونقل؛ زمان‌بندی؛ زنجیرة تأمین

نویسندگان

محمد علی بهشتی نیا ، امیر قاسمی ، معین فرخ نیا

 

نشریه مهندسی صنایع دانشگاه تهران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی